Kissing boy and girl

RFSU

Så hjälpte vi RFSU att stärka sin TikTok-kanal och nå unga med sexualupplysning

Utmaning

RFSU ville nå ut till fler unga i Sverige med kunskap om hiv/sti-prevention och sexuell hälsa på ett inkluderande och normkritiskt sätt. Målet var att skapa engagerande, åldersadekvat och autentisk kommunikation i de kanaler där unga befinner sig – med särskilt fokus på TikTok.

Lösning

Tillsammans med RFSU utvecklade vi en strategi för att stärka deras närvaro på TikTok och nå en bredare och mer diversifierad målgrupp genom:

Influencer Marketing – 8 kreatörer skapade engagerande innehåll som normaliserade och öppnade upp samtal om sexuell hälsa.

UGC-kampanj – 7 UGC-kreatörer producerade autentiskt innehåll för att öka följarbasen och bredda representationen.

Workshop med unga – för att säkerställa att budskapen var relevanta, engagerande och trendkänsliga.

Resultat

50% ökning av följare på TikTok.

34 TikToks skapade av influencers och UGC-kreatörer.

6,6 miljoner visningar från influencerkampanjen.

Starkt engagemang: 33 445 likes, 1 220 kommentarer, 4 892 delningar.

Hög relevans – 95% av målgruppen var 18-24 år.

Effekten av UGC-innehållet

Ökad mångfald och representation.

Hög engagemangsgrad – kommentarsfält fyllda med hejarop.

Bidragit till en mer trendig och modern TikTok-kanal.

Insikter från workshop

Unga upplever nu RFSU:s innehåll som roligare, mer relevant och oväntat.

Budskap om att testa sig och använda skydd har fått positiv respons.

Storasyster-rollen skapar trygghet och ökar förtroendet

Slutsats

Genom Influencer Marketing, autentiskt UGC-innehåll och insikter från målgruppen har RFSU blivit en destination för unga att få inspiration och utbildning inom sexualupplysning på TikTok.

Iphone notch
Iphone notch
Iphone notch

Nå ut i rätt kanaler och kontexter

Låt oss hjälpa dig att nå målgruppen som andra missar. Med rätt kanaler och kontexter ser vi till att ditt budskap får genomslag och skapar resultat.